Idea-idea gila

Saya masih ingat sewaktu saya berusrah dengan sahabat-sahabat saya suatu ketika dahulu. Dalam usrah yang membincang idea-idea yang gila.

Ya, idea yang gila!

Pernah sekali sahabat saya, Ahmad mencadangkan agar membina kilang roti yang bertapak di Sabah. Sahabiyah saya Maziah menambah agar di beri nama roti gen 3. Gelak gempita dalam usrah yang membuatkan saya tidak lupa sehingga ke hari ini. Buat pengetahuan semua, HPA telah punyai kilang roti; Radix Bakery House.

Manakala sahabiyah saya pula Sumarni bersemangat ingin mewujudkan kilang ayam organik yang bertapak di Tawau. Saya menerangkan bahawa langkahnya tidak bersifat "jalan pintas".. HPA juga sudah punyai kilang Ayam Organik (link).

Banyak sekali idea-idea gila yang di bincangkan.

Saya tidak kisah jika orang ramai melihatnya seakan-akan mahu menjadi kaya atau hartawan. Jika itu pun sebabnya, semestinya ianya tidak salah.

Pernah sekali saya bersama Ust Dzul yang menyatakan bahawa perlunya kita ada syarikat kapal terbang sendiri. Waktu tu Ust Dzul delay. Saya ketawa sedikit..



Idea-idea gila seperti itu lebih baik daripada duduk diam dan memerhati.

Saya menyatakan kepada sahabat saya agar kita perlu mencari rentak yang agak berlainan.

Ya, rentak yang berlainan ibarat satu pelayaran menggunakan kapal layar yang sama menuju ke satu tempat yang juga sama tetapi rentak yang memang berbeza mengikut keadaan deraian angin dan pukulan ombak..

0 comments:

Blogger Templates by Blog Forum