H1N1


MUKADDIMAH

Ketika cendiakawan dan para ulama mengatakan bahawa H1N1 itu satu peringatan daripada Allah, ketika ramai ilmuan dan ahli falsafah yang mengatakan bahawa H1N1 itu satu bencana, tidak kurang juga yang menuding jari kepada binatang yang bernama BABI, maka izinkan saya sebagai seorang kanak-kanak untuk mengatakan bahawa H1N1 itu satu konspirasi.

MENCIPTA SUASANA


Semalam saya dihubungi oleh ayah saya yang mengatakan bahawa beberapa buah sekolah sudah yang ditutup di Sandakan. Saya tidak pasti mengenai maklumat itu tetapi saya yakin kepada syarahan ayah saya (bercakap dalam bahasa Kegayan). Saya kira H1N1 berjaya mencipta suasana, sehingga beberapa tindakan drastik perlu dilakukan di semua peringkat termasuk penutupan institut pengajian tinggi. Itulah gelombang H1N1 yang saya kira berjaya membina empayarnya di seluruh dunia, cukup bersejarah apabila seolah-olah mengingatkan kita mengenai empayar ISLAM yang juga berjaya mencipta suasana suatu ketika dahulu.

SIFIR AHLI PERNIAGAAN

Berfikir bagaimana caranya agar dapat mengeluarkan duit saku orang lain dan masuk ke dalam sakunya, itulah sifir ahli perniagaan. Saya fikir sifir ini tidak ada salahnya jika disenergikan dengan syariah dan mereka yang mendalami politikus cukup faham apa makna sifir ini disebalik tragedi H1N1. Jika tidak percaya sekalipun, tidak mengapa sebab itu juga kuliah politikus yang penuh dengan andaian. Namun itulah kelebihan mereka yang berilmu, memobilisasi konspirasi. Mereka mencipta virus, mereka juga menjana anti-virus. Tidak perlulah anda berang terhadap andaian ini, saya mengatakan bahawa ini adalah andaian seorang kanak-kanak.

PENUTUP

Idea dan fikir artikel pendek ini mungkin gila. Tidak kisah apapun anggapan anda, yang penting anda setuju bahawa Allah saja yang maha mengetahui yang mana setiap daripada kita perlu menyingkap hikmah di sebalik peristiwa ini. Kementrian Kesihatan Malaysia mengajar rakyat Malaysia agar sentiasa dan kerap membasuh tangan yang mana ISLAM telah lama mengajar umatnya sentiasa dan kerap membasuh tangan dengan WUDHUK (air sembayang).

1 comments:

    On August 17, 2009 at 9:03 AM Anonymous said...

    Mungkin betul,mungkin tidak.Membuka minda ke arah gila2.

     

Blogger Templates by Blog Forum