Engineer bertauliah

Saya pernah menjadi antara engineer bertauliah. Tapi bukan membaiki mesin-mesin besar, sebaliknya lebih berharga daripada mesin-mesin besar. Ianya pengubah suaian manusia, yang bukan hanya memerlukan kepakaran teknikal bahkan inginkan jiwa yang sentiasa dekat kepada-Nya. Di mana lagi tempat sebaik-baik ingin menemui-Nya, selain di rumah-Nya. Engineer bertauliah hanya sekadar tamsilan saja.

Ramai lagi generasi seangkatan saya pernah bersama saya. Saya tidak akan lupa mereka. Terdapat juga lompang yang di lakukan, tapi saya tidak kisah kerana itu memang semula jadi tugas engineer bertauliah.

Saya suka memperdendangkan lagu ini kepada mereka yang telah saya cuba ubah suai semampunya. Jika boleh kita semua ingin menjadi abid di malam hari, singa di siangnya.. Saya tidak kisah jika mereka ada semangat saja kerana semangat juga ada nilainya di sisi Pencipta. Saya yakin mereka tidak akan lupa lagu ini.



Tugasan (tidak wajib); "Dengarkan secara beramai-ramai dalam bilik, saya yakin bisa saja menitiskan air mata mengingati detik dan saat itu.."

Saya pendekkan khusus kepada engineer bertauliah baru yang semangatnya menyala-yala. Saya yakin mereka sudah banyak memberi apa sahaja yang termampu unutk tugas itu.

Jika ingin mencipta gelombang oren, ubah suai mereka ketika itu.
Jika ingin pembudayaan ilmu, ubah suai mereka ketika itu.
Jika ingin menjadi pemimpin masayarakat, ubah suai mereka ketika itu.
Jika ingin sentiasa berhati-hati, ubah suai mereka ketika itu.
Dan seterusnya, kerana sekarang anda engineer bertauliah yang lebih tahu keadaan mereka. Ubah suai semampu anda, saya amat yakin anda. Jangan pernah meragui kemampuan anda, engineer bertauliah.

Akhirnya, biarkan juga mereka tahu bahawa wasilah untuk mengembalikan manusia kepada Tuhan jalanya bukan hanya satu.

Selamat berMQ.

1 comments:

    Ya... pesan Nabi yang mesti diingati oleh para engineer.. Manuasia ibarat logam. boleh dibuat apa saja mengikut perancangan. Hebatnya perancangan.. hebatlah hasilnya.. kalau dibirkan begitu saja.. berkarat dimamah bumi.. alangkah ruginya..

     

Blogger Templates by Blog Forum